Araç Modifiye etme sınırlarınız nelerdir?

Admin

Administrator
Yönetici
Administrator
Katılım
3 May 2019
Mesajlar
64
Tepkime puanı
0
Puanları
6
Latince mod kökünden gelen ve anlamı değişiklik olan modifiye kelimesi, genellikle otomobilin dünyasından aşina olduğumuz bir kelime. Peki, insanların araçlarıyla duygusal bir bağ kurmasını sağlayan modifiye işleminden tam olarak ne anlamalıyız?

Modifiye temel olarak ikiye ayrılıyor: Birincisi otomobilin gücünü arttırmaya yönelik değişimleri kapsıyor ama bu yöntemler ülkemizde çok fazla kullanılmıyor. İkincisi ise aracın tarzı ve imajını farklılaştırmaya yönelik değişiklikleri ifade ediyor. Ülkemizde parçaların satışı yasal olmasına rağmen mevcut Trafik Kanunu nedeniyle neredeyse yapacağınız tüm değişiklikler yüzünden cezai müeyyideyle karşılaşıyorsunuz. Şimdi bunu ansiklopedik girişten sonra pratikte yapabileceğiniz ancak yasal olmayan tüm değişikliklerden bahsederek konuya açıklık getirelim.


Ülkemizde modifiye ya da modifikasyon olarak adlandırılan otomobil üzerindeki değişiklikler oldukça yaygın. Tofaş'ın efsanevi otomobil modelleri Şahin ve Kartal ile ilgili "Şahin Modifiye" ve "Kartal Modifiye" gibi oyunlar dahi bulunuyor. Başta İstanbul, Ankara ve Antalya olmak üzere birçok şehirde modifiye festivalleri dahi düzenleniyor. Türkiye'de en çok yapılan araç modifiyeleri ve cezaları ise şöyle;

Cam filmleri:

"Oto cam filmi" yazılı kocaman neon ve plastik kaplı tabelalar, sanayi sitelerinin olmazsa olmazıdır. Bu nedenle modifiyenin ABC'sini yazarken ilk sıraya camlara yetleştirilen filmlere veriyoruz. Otomobil camlarına film uygulaması genellikle aracın içerisinin görünmesini engellemek ve şık bir görünüm elde edebilmek için kullanılıyor. Geçmişte aracın herhangi bir camına film uygulaması yapılması yasaktı ancak 26 Nisan 20117 günü yürürlüğe giren yönetmelik ile serbest hale geldi. Ancak bazı kısıtlamalar hala mevcut. Örneğin; Avrupa Birliği onaylı olmayan, güneş ışınlarının zararlı etkilerini engellemeyen ya da %30 dan daha fazla ışık geçişini engelleyen filmlerin kullanımı hala yasak kapsamında bulunuyor. Ayrıca sürüş eğitmenlerinin ve otomobil üreticilerinin önermediği ön camlara uygulanan filmler konusunda da yasaklar mevcut. Cam filmleri ile ilgili yasaklara uymazsanız 189 TL para cezası ile karşılaşma ihtimaliniz var. TÜVTÜRK ise cam filmiyle periyodik muayenelerden "hafif kusurlu" olarak geçilebileceğini belirtiyor.

Abarth Egzoz:

Halk arasında " abartı egzoz" olarak da adlandırılıyor, ancak adını FIAT'ın modifikasyon firması olan Abarth'tan alan ve yüksek ses çıkaran egzozlara "Abarth egzoz" deniliyor. Modifiye edilen egzozlar insanları rahatsız edebilecek düzeylerde ses çıkarıyor. Bazı kullanıcılar polis kontrollerini atlatabilmek için uzaktan kumandalı modifiye egzoz kullanıyorlar. Polisler, Egzozları modifiye edilmiş araçları seyir halindeyken çevirebiliyor. Egzozlardan çıkacak ses ile ilgili düzenlemeye göre 74 dbA seviyesini geçmemesi gerekiyor. Egzoz sisteminde değişiklik yaparak yasal sınırın üzerinde gürültü ya da duman çıkmasını sağlayanlara 206 TL para cezası veriliyor. Ceza ile beraber araç uyarı almış oluyor ve düzeltilene kadar trafikten men edilebiliyor.

XENON FAR ve LED FAR:

Araba modifiye edenler tarafından ilk değiştirilen parçaların başında farlar geliyor. Son yıllarda saçtıkları yüksek ışık nedeniyle XENON ve LED farlar çokça tercih ediliyor. Kolaylıkla elde edilebilen XENON farlar uzun ve kısa far olarak tercih ediliyorken; LED farlar genellikle gündüz farı olarak kullanılıyor. Geçtiğimiz yıllarda hafif kusurlu sayılan XENON farlı araçlar artık TÜVTÜRK tarafından ağır kusurlu sayılıyor ve muayeneden geçemiyor. XENON farlar özellikle yaydıkları yoğun ışık sebebiyle diğer sürücülerin hayatlarını tehtid edebiliyor. Çok sık olmasa bile XENON farlı araçlara polisler tarafından 95 lira ceza kesiliyor ve düzeltilene kadar trafikten men ediliyor. Ancak aracınızda XENON farlar için gerekli olan elektrikli motor ile çalışan perdelerden bulunuyorsa herhangi bir ceza ya da muayene sorunu ile karşılaşmıyorsunuz.

Ekstra Ses Sistemleri:

Araçların bagajlarına büyük baslar, her köşesine devasa hoparlörler yerleştirmek oldukça yaygın. Ses sistemleri elektrik ihtiyacını arttırdığı için aküler normalden daha hızlı bitebiliyor. Araçların özellikle bagajlarına yerleştirilen ses sitemleri muayene açısından bir sorun yaratmıyor. Ancak polis çevirmelerinde bagaj içerisindeki ses sistemi için 95 TL, aracın kabini içerisindeki sistemler için 206 TL ceza kesiliyor. Ayrıca ses sistemi sökülüyor.

Çıkartmalar, Semboller ve Neonlar:

Rengarenk neonlar, çıkartmalar ve sembollere trafikte çok sık denk gelebiliyorsunuz. Polisler can güvenliğini tehlikeye atan diğer ekipmanlarla daha çok uğraştığı için ceza kesmeyebiliyorlar. Ancak bazı genel çevirmelerde aracın fabrika çıkışında bulunmayan parçalar için 95 TL para cezası kesiliyor.

Chip Tuning

Avrupa Birliği'nin iklim değişikliğini önlemek için düzenlediği euro normları çeşitli emisyon değerleri ile araçların emisyon değerlerinin düşürülmesini hedefliyor. Markalar buna uygun motorlar üretmek için çeşitli yazlmlarla araçların güçlerini Avrupa için düşürüyor. Örneğin; Alman üreticilerin araçlarının önemlice bir kısmının ibrelerinde saatte 260 kilometre ibaresi olsa dahi saatte 250 kilometre hızı geçemiyor. Euro normlarına uymayan pazarlar içinde araç üretildiği için motor blokları değiştirilmiyor ancak yağ hazneleri gibi diğer parçalara değişiklik uygulanıyor. Modern otomobiller çip ile çalışıyor. Çipler belirli kolar ile çalışıyor ancak chip tuning uygulaması ile kodlar değiştirilip güç artışı sağlanıyor. Motorunuz daha fazla güç ürettiği başka bir deyişle daha fazla ısındığı için motor ömrünüz kısalıyor. ve dışarıdan müdahalede bulunduğunuz için garanti kapsamı dışına çıkıyorsunuz. Ayrıca emisyon değerleriniz yükseldiği için chip tuning uygulaması ile TÜV-TÜRK muayenesinden geçmeniz pek mümkün değil. Chip tuning uygulamasını polis ekipleri şu an için belirleyemiyor, ancak emisyon değerleriniz yüksek olduğu halde yakalanırsanız 700 TL para cezası uygulanıyor.
 

Bu çeriği görüntüleyen kullanıcılar (Kullanıcı: 0, Ziyaretçi: 1)

Üst